یافته‌های یک بررسی جدید به ادعاهای مطرح شده در ۵۰ هزار شکایت بر ضدشرکت جانسون و جانسون که ادعا می‌کنند پودر بچه حاوی تالک باعث سرطان تخمدان در افراد شده، قوت بیشتری می‌دهد.

talk

به گزارش همشهری آنلاین این تجزیه و تحلیل که یافته‌های آن در ژورنال «سرطان‌شناسی بالینی» (Clinical Oncology) منتشر شده، نشان داد که زدن پودر تالک به اندام تناسلی کودکان با سرطان تخمدان مرتبط است - و این ارتباط برای افرادی که به‌طور مکرر یا برای مدت طولانی به آنها پودر زده شده بود،‌ شدیدتر است.

یافته‌های این بررسی بوسیله پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت آمریکا انجام شده است، بر اساس داده‌های «بررسی خواهر» (Sister Study) است که بیش از ۵۰۰۰۰ زن در آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در آن ثبت‌نام کردند. هر کدام از شرکت‌کنندگان یک خواهر داشتند که به سرطان پستان مبتلا شده بود و به‌این‌ترتیب خطر متعاقب سرطان پستان یا تخمدان در آنها بالاتر بود.

شکایت‌های مربوط به پودر بچه بر پایه پودر تالک ساخت شرکت جانسون‌ اند جانسون به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد، زمانی که زنی ادعا کرد که استفاده از این پودر در طول عمرش منجر به ابتلایش به مزوتلیوم ، سرطانی با قرار گرفتن در معرض آزبست یا پنبه کوهی ارتباط دارد، شده است.

زن دیگری در سال ۲۰۰۹ از این شرکت شکایت کرد و ادعا کرد که محصولات مبتنی بر پودر تالک ساخت این شرکت باعث سرطان تخمدان او شده است. از آن زمان، هزاران نفر دیگر درباره مواردی از سرطان تخمدان یا مزوتلیوما که به گفته آنها وجود آزبست در پودر بچه ساخت شرکت جانسون ‌اند جانسون ارتباط دارد، از این شرکت شکایت کرده‌اند.

شرکت جانسون‌ اند جانسون بر ایمنی محصولات خود که در ساختشان پودر تالک به کار رفته است، اصرار دارد و همچنین استدلال کرده است که مطالعات ارتباط قانع‌کننده‌ای بین سرطان تخمدان و محصولات مبتنی بر تالک این شرکت نشان نداده‌اند.

گرچه گروهی از کارشناسان می‌گویند یافته‌های بررسی جدید مواضع وکلای شاکیان را تقویت می‌کند، گروهی دیگر می‌گویند یافته‌های این بررسی نمی‌تواند رابطه علی و معلولی را ثابت کند.

شرکت جانسون اند جانسون به شاکیان پیشنهاد کرده است که با دریافت حدود ۶.۴۸ میلیارد دلار به دعاوی مربوطه پایان داده شود، اما این توافق که شامل انتقال پرونده‌ها به دادگاه ورشکستگی می‌شود، فقط مورد قبول ۷۵ درصد شاکیان است.

یک گزارش تحقیقی رویترز در این باره نشان می‌دهد که جانسون اند جانسون از دهه‌ها پیش از وارد شدن آزبست به محصولاتش اطلاع داشته است.

کد خبر 853787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha